Application

duties of a student composition

duties of a student composition

duties of a student composition duties of a student composition

Introduction: Students are the greatest force in a nation. They are the future leaders of a country. They can build or destroy a nation. Hence, they play a vital role in society as well as in a country.

Primary duty: The primary duty of students is to acquire knowledge. They should also try their heart and soul to make themselves worthy citizens. For this, they should use most of their time in properly. They should pay attention to studying to be well educated.

Service to illiterate people: Students can play a role to remove illiteracy from society. Students can work for this during their holidays. They can go to villages and make people aware of the importance of education. They can teach them in night school.

Service to common people: Students can help common people in different ways. They can help the farmers by telling them of the need for scientific methods of cultivation. They can also help ignorant people by telling them about the importance of hygiene etc.

Service in national health: Students can do a lot for national health. In this case, the female students’ role is very important. They can teach illiterate women folk how to bring up their children and take care of their health. Besides, all the students in general can teach ordinary people how to keep the environment clean.

Service in time of natural calamity: Students can help people in distress during calamities. They can collect funds for homeless and penniless people and take part in relief operations. Through the Red Cross Society, they can take part in humanitarian work at home and abroad.

Conclusion: The students have much to do for society. Through social service, they can enrich their minds. They can uphold the image of the nation through their social service. But they must be careful of their main job, that is, study.

বাংলা অনুবাদ…

ভূমিকা: ছাত্ররা জাতির সবচেয়ে বড় শক্তি। তারাই দেশের ভবিষ্যৎ কর্ণধার। তারা একটি জাতি গঠন বা ধ্বংস করতে পারে। সুতরাং, তারা একটি সমাজের পাশাপাশি একটি দেশে একটি গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা পালন করে।

প্রাথমিক কর্তব্য: শিক্ষার্থীদের প্রাথমিক কর্তব্য জ্ঞান অর্জন করা। নিজেদেরকে যোগ্য নাগরিক হিসেবে গড়ে তোলার জন্যও তাদের হৃদয়-প্রাণ চেষ্টা করা উচিত। এই জন্য, তাদের উচিত তাদের বেশিরভাগ সময় সঠিকভাবে ব্যবহার করা। সুশিক্ষিত হওয়ার জন্য তাদের পড়াশোনায় মনোযোগ দিতে হবে।

নিরক্ষর মানুষের সেবা: ছাত্ররা সমাজ থেকে নিরক্ষরতা দূর করতে ভূমিকা রাখতে পারে। শিক্ষার্থীরা তাদের ছুটির সময় এটির জন্য কাজ করতে পারে। তারা গ্রামে গ্রামে গিয়ে শিক্ষার গুরুত্ব সম্পর্কে মানুষকে সচেতন করতে পারে। তারা তাদের নৈশ বিদ্যালয়ে পড়াতে পারে।

সাধারণ মানুষের সেবা: শিক্ষার্থীরা সাধারণ মানুষকে বিভিন্নভাবে সাহায্য করতে পারে। তারা কৃষকদের বৈজ্ঞানিক পদ্ধতিতে চাষাবাদের প্রয়োজনীয়তার কথা বলে সাহায্য করতে পারে। তারা অজ্ঞ লোকদের স্বাস্থ্যবিধি ইত্যাদির গুরুত্ব জানিয়ে সাহায্য করতে পারে।

জাতীয় স্বাস্থ্যে সেবা: শিক্ষার্থীরা জাতীয় স্বাস্থ্যের জন্য অনেক কিছু করতে পারে। এক্ষেত্রে ছাত্রীদের ভূমিকা খুবই গুরুত্বপূর্ণ। তারা নিরক্ষর নারীদের শেখাতে পারে কিভাবে তাদের সন্তানদের লালন-পালন করতে হয় এবং তাদের স্বাস্থ্যের যত্ন নিতে হয়। এছাড়া সাধারণভাবে সকল শিক্ষার্থী সাধারণ মানুষকে শিক্ষা দিতে পারে কিভাবে পরিবেশ পরিচ্ছন্ন রাখা যায়।

প্রাকৃতিক দুর্যোগের সময় সেবা: শিক্ষার্থীরা দুর্যোগের সময় দুর্দশাগ্রস্ত মানুষকে সাহায্য করতে পারে। তারা গৃহহীন ও নিঃস্ব মানুষের জন্য তহবিল সংগ্রহ করতে পারে এবং ত্রাণ কার্যক্রমে অংশ নিতে পারে। রেডক্রস সোসাইটির মাধ্যমে তারা দেশে-বিদেশে মানবিক কাজে অংশ নিতে পারে।

উপসংহার: ছাত্রদের সমাজের জন্য অনেক কিছু করার আছে। সমাজসেবার মাধ্যমে তারা তাদের মনকে সমৃদ্ধ করতে পারে। তারা তাদের সমাজসেবার মাধ্যমে জাতির ভাবমূর্তি সমুন্নত রাখতে পারে। তবে তাদের অবশ্যই তাদের প্রধান কাজ, অর্থাৎ পড়াশোনার প্রতি সতর্ক থাকতে।

Similar Posts:

Student life composition for class 6,7,8,9,10,11,12 

duties of a student composition

(2)

Introduction: Students spend some time of their lives in educational institutions to acquire knowledge. This period of life is called student life. It is the initial period of a man’s life During his period, a student has several important responsibilities. He should prepare to fight for his life. He should be careful about the proper use of this period of life.

His main duty: The student is freed from all the cares and worries of life. Regular study is the main responsibility of the student. He should read his books carefully. He should complete his homework and class assignments regularly. He should listen to what his teachers say and note everything down. He should make the best use of his time. He should acquire knowledge of all kinds and equip himself with the necessary qualifications for his future life.

Health and Character: A student’s duty should not be limited to learning. He should be clean and tidy and should take good care of his health. He should read while there is time to read, and he should play while there is time to play. That would make him wise happy and gay. He has to build his character. If a character is lost, all is lost. So he should give up bad company and develop good habits.

Social services on vacation: Some social services should be performed even during vacation. He can organize a social service group in his school to work in different areas. It can thus help the poor and needy

Other duties: The student should participate in all co-curricular activities for all-around development. They must obey and respect their teachers, parents, and elders. He should be obedient to his country and Allah.

Conclusion: Student life is the best period in a person’s life. He should use Koper’s time.

(2) বাংলা অনুবাদ…

ভূমিকা: শিক্ষার্থীরা তাদের জীবনের কিছু সময় জ্ঞান অর্জনের জন্য শিক্ষা প্রতিষ্ঠানে ব্যয় করে।  জীবনের এই সময়টাকে বলা হয় ছাত্রজীবন।  এটি একজন মানুষের জীবনের প্রাথমিক সময়কাল। তার পিরিয়ডের সময় একজন ছাত্রের বেশ কিছু গুরুত্বপূর্ণ দায়িত্ব থাকে।  তাকে তার জীবনের জন্য লড়াই করার জন্য প্রস্তুত করা উচিত।  জীবনের এই সময়ের সঠিক ব্যবহারে তাকে সতর্ক থাকতে হবে।

 তার প্রধান কর্তব্য: ছাত্র জীবনের সমস্ত চিন্তা এবং উদ্বেগ থেকে মুক্ত হয়।  নিয়মিত পড়াশুনা ছাত্রের প্রধান দায়িত্ব।  তার বইগুলো মনোযোগ দিয়ে পড়া উচিত।  তাকে নিয়মিত তার হোমওয়ার্ক এবং ক্লাস অ্যাসাইনমেন্টগুলি সম্পূর্ণ করতে হবে।  তাকে তার শিক্ষকরা যা বলে তা শোনা উচিত এবং সবকিছু নোট করা উচিত।  তাকে তার সময়ের সর্বোত্তম ব্যবহার করা উচিত।  তাকে সব ধরনের জ্ঞান অর্জন করতে হবে এবং তার ভবিষ্যত জীবনের জন্য প্রয়োজনীয় যোগ্যতায় নিজেকে সজ্জিত করতে হবে।

 স্বাস্থ্য এবং চরিত্র: একজন শিক্ষার্থীর দায়িত্ব কেবল শেখার মধ্যে সীমাবদ্ধ থাকা উচিত নয়।  তাকে পরিষ্কার-পরিচ্ছন্ন থাকতে হবে এবং তার স্বাস্থ্যের যত্ন নিতে হবে।  পড়ার সময় থাকা অবস্থায় তার পড়া উচিত, এবং খেলার সময় থাকা অবস্থায় তার খেলা উচিত।  এটি তাকে জ্ঞানী সুখী এবং সমকামী করে তুলবে।  তাকে তার চরিত্র গড়ে তুলতে হবে।  একটি চরিত্র হারিয়ে গেলে সব হারিয়ে যায়।  তাই তার উচিত খারাপ সঙ্গ ত্যাগ করে ভালো অভ্যাস গড়ে তোলা।

 ছুটিতে সামাজিক সেবা: ছুটির সময়ও কিছু সামাজিক সেবা করা উচিত।  বিভিন্ন ক্ষেত্রে কাজ করার জন্য তিনি তার স্কুলে একটি সমাজসেবা গ্রুপ সংগঠিত করতে পারেন।  এটি এইভাবে দরিদ্র এবং অভাবী সাহায্য করতে পারে

 অন্যান্য দায়িত্ব: ছাত্রের সর্বাত্মক উন্নয়নের জন্য সকল সহপাঠ্যক্রমিক কার্যক্রমে অংশগ্রহণ করতে হবে।  তাদের অবশ্যই তাদের শিক্ষক, পিতামাতা এবং প্রবীণদের আনুগত্য ও সম্মান করতে হবে।  তাকে তার দেশ ও আল্লাহর আনুগত্য করতে হবে।

 উপসংহার: ছাত্রজীবন একজন ব্যক্তির জীবনের শ্রেষ্ঠ সময়।  তাকে কোপারের সময় ব্যবহার করা উচিত।

 

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button