Compositions

Aim in life Compositions

Aim in life

Aim in life Compositions there is a wise saying, “A man without a purpose is like a ship without a rudder.” This saying stresses the necessity of having a definite aim in one’s life. It is true that an aim keeps a man steady in life and encourages him to go ahead.

Every person has his own taste and ambition. Every person has his own likes and dislikes. Some students want to be engineers, some want to be teachers, some aspire to be members of the civil service and some choose a medical profession as their career. Some others want to be journalists and writers and some dream of becoming scientists. The choice of profession depends on one’s aptitude and innate propensities.

At present, I am a student and am prosecuting my studies at a high school. So I have still a long way to go in life. However, I have a definite aim My aim is to live my life well and make the world a little better than today. To be able to do this I wish to dedicate my life to science, that is, I want to be a scientist. I shall take up work in a college or a university and devote myself to research in science. I hope that it will be possible for me someday to make some useful discoveries. I can at least pave the way for new discoveries for the next generation.

Science adds to the joy of life. It removes poverty. It lessens human suffering. Countries that are advanced in science enjoy prosperity. So if I can advance science in my poor, backward country, I shall consider my life well spent.

When I grow up I shall have to do my duty to my family. For this, I shall have my salary which should be enough to meet my needs. No scientist indeed no great man, has ever cared for the excessive amount of money. He has lived for work. His motto has, throughout the ages, been “plain living and high thinking.” So is mine and I hope of reaching my aim with all my efforts as well as with the blessing of God.

Also my link…

বাংলা অনুবাদ…

একটি বিজ্ঞ প্রবাদ আছে, “উদ্দেশ্যহীন একজন মানুষ রাডার ছাড়া জাহাজের মতো।” এই কথাটি একজনের জীবনে একটি নির্দিষ্ট লক্ষ্য থাকার প্রয়োজনীয়তার উপর জোর দেয়। এটা সত্য যে একটি লক্ষ্য একজন মানুষকে জীবনে স্থির রাখে এবং তাকে এগিয়ে যেতে উৎসাহিত করে।

প্রতিটি মানুষের নিজস্ব স্বাদ এবং উচ্চাকাঙ্ক্ষা আছে। প্রতিটি মানুষের নিজস্ব পছন্দ-অপছন্দ আছে। কিছু ছাত্র প্রকৌশলী হতে চায়, কেউ শিক্ষক হতে চায়, কেউ সিভিল সার্ভিসের সদস্য হতে চায় এবং কেউ তাদের পেশা হিসাবে ডাক্তারি পেশাকে বেছে নেয়। আবার কেউ সাংবাদিক ও লেখক হতে চান আবার কেউ বিজ্ঞানী হওয়ার স্বপ্ন দেখেন। পেশার পছন্দ একজনের যোগ্যতা এবং সহজাত প্রবণতার উপর নির্ভর করে।

বর্তমানে আমি একজন ছাত্র এবং একটি উচ্চ বিদ্যালয়ে আমার পড়াশোনার বিচার করছি। তাই জীবনে এখনো অনেক পথ পাড়ি দিতে হবে। যাইহোক, আমার একটি নির্দিষ্ট লক্ষ্য আছে। আমার লক্ষ্য হল আমার জীবনকে ভালোভাবে যাপন করা এবং পৃথিবীকে আজকের চেয়ে একটু ভালো করা। এটি করতে সক্ষম হওয়ার জন্য আমি আমার জীবনকে বিজ্ঞানের জন্য উৎসর্গ করতে চাই, অর্থাৎ আমি একজন বিজ্ঞানী হতে চাই। আমি একটি কলেজ বা একটি বিশ্ববিদ্যালয়ে কাজ করব এবং বিজ্ঞানের গবেষণায় নিজেকে নিয়োজিত করব। আমি আশা করি যে একদিন আমার পক্ষে কিছু দরকারী আবিষ্কার করা সম্ভব হবে। আমি অন্তত পরবর্তী প্রজন্মের জন্য নতুন আবিষ্কারের পথ প্রশস্ত করতে পারি।

বিজ্ঞান জীবনের আনন্দ যোগায়। এটি দারিদ্র্য দূর করে। এতে মানুষের কষ্ট কমে যায়। যেসব দেশ বিজ্ঞানে এগিয়ে তারা সমৃদ্ধি উপভোগ করে। তাই আমি যদি আমার দরিদ্র, পিছিয়ে পড়া দেশে বিজ্ঞানকে এগিয়ে নিতে পারি, তাহলে আমি আমার জীবনকে ভালোভাবে অতিবাহিত করতে পারব।

আমি যখন বড় হব তখন আমাকে আমার পরিবারের প্রতি দায়িত্ব পালন করতে হবে। এর জন্য আমার বেতন থাকবে যা আমার চাহিদা মেটাতে যথেষ্ট হবে। প্রকৃতপক্ষে কোন বিজ্ঞানীই কোন মহামানব নন, কখনও অত্যধিক অর্থের যত্ন নেননি। তিনি কাজের জন্য বেঁচে আছেন। তাঁর নীতিবাক্য, যুগে যুগে, “সরল জীবনযাপন এবং উচ্চ চিন্তাভাবনা”। আমারও তাই এবং আমি আশা করি আমার সমস্ত প্রচেষ্টা এবং ঈশ্বরের আশীর্বাদে আমার লক্ষ্যে পৌঁছতে পারব।

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back to top button